Cahiers

Over lezers en lezen – On Readers and Reading

Hier te koop


INHOUD

On Reading Matters. Introduction
Janine Hauthal & Hannah Van Hove (Vrije Universiteit Brussel)


MODELLING THE LITERARY READING EXPERIENCE

Mindwandering as World-Modeling: Toward a Slow Theory of Resonant Reading
Roy Sommer (Bergische Universität Wuppertal)

Distracted or Mind-Wandering? Readers’ Multiple Engagements in Probability Designs
Karin Kukkonen (University of Oslo)

‘Traditioneel’ lezen binnen de computationele letterkunde
Sven Vitse (Universiteit Utrecht)


EMPIRICAL RESEARCH ON READERS AND READERS.

Van studenten en docenten. Empirisch onderzoek naar studenten en docenten Letterkunde als lezers
Benjamin Biebuyck & Daan Vandenhaute (Universiteit Gent)

‘The Arrow Is Never Straight’. Constructing Climate Change Knowledge in Reading Group Discussions of Flight Behavior and Annihilation
Heidi Toivonen (University of Twente) & Alexandra Nikoleris (Lund University)

Storyworld Possible Selves. A Framework for Measuring Narrative Engagement
Melina Ghasseminejad (University of Antwerp)

Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers Stella en Karen Köhlers Miroloi
Gunther Martens & Lore De Greve (Universiteit Gent)


CHILDREN'S LITERATURE, AGE AND THE READING EXPERIENCE

Decline narratives en wijsheid. Hoe reflecteren lezers van alle leeftijden op de representatie van leeftijd in literatuur voor jonge lezers?
Leander Duthoy (Universiteit Antwerpen)

Ook geschikt voor volwassenen. Twee jeugdromans van Joke van Leeuwen en hun adaptaties als stapsteen naar intergenerationeel begrip
Frauke Pauwels (Universiteit Antwerpen)


CLOSE READING AND GENRE

Reading Carefully. Actor-Network Theory, Singularity, and the Meaningfulness of the Literary Text in the Higher-Education Classroom
Alexander Scherr (Justus-Liebig-Universität Giessen)

Wandering Through the Humour of a Ghost Poem. On the Reading Process of Humour in May Kendall’s ‘The Conscientious Ghost’ (1887)
Anthony Manu (Vrije Universiteit Brussel)

‘Een vlak, een kleur, een geverniste merel’. Een cognitivistische lezing van Hugo Claus’ Over het werk van Corneille gevolgd door een gedicht (1951)
Stefan Clappaert (Vrije Universiteit Brussel)

‘Are we the Latin Division, or the Bleach Squad’. About Masakra (2019) by Paweł Sakowicz, odmienczosc, and Cultural Appropriation in Contemporary Polish Theatre
Jonas Vanderschueren (KU Leuven)


HET VELD

Sensory Studies
Florian Deroo (Vrije Universiteit Brussel/Universiteit Gent) & Marie Schoups (Universiteit Gent)


PLATFORM LITERATUUR EN SAMENLEVING

Een tentoonstelling tussen onderzoek en publiekswerking
Elisabeth de Bruijn (Universiteit Antwerpen)